بازاریابی محتوا
اسفند ۱۸, ۱۳۹۸ دسته‌بندی نشده بدون دیدگاه

تفاوت بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا

بسیاری از ما نام بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا را به وفور شنیده ایم، اما کمتر کسی پیدا می شود تفاوت این دو را بداند. به راستی تفاوت بین بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا چیست؟ و چرا به هر دو مورد نیاز است تا کسب و کار انسان رو به پیشرفت حرکت کند. باید بدانید، بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا کاملاً یکدیگر را تکمیل می کنند. اما آنها یکسان نیستند، این چیزی است که آنها را متفاوت می کند. برای کسب اطاعات بیشتر با تیم تولید محتوا ویرا محتوا در این مطلب همراه باشید.

در Content Marketing غرق شوید!

در دنیایی که مردم فقط برای فرار از تبلیغات پول می پردازند، بازاریابی محتوا به شما امکان می دهد تا به صورت ارگانیک و با چشم اندازی مناسب با مشتریان هدف و مخاطبین خود ارتباط برقرار کنید. اگر در کار بازاریابی محتوا غرق شوید، شما یکی از اولین کسانی هستید که به زودی هر چه تمام تر در کار خود پیشرفت خواهید کرد. در این امر ابتدا باید قالب تولید محتوا خود را مشخص کنید و تولید محتوا خود به سبک های متنی، موشن گرافیک، اینفوگرافیک و تولید پادکست را آغاز نمایید. بعد از انتخاب نوع قالب شروع به ایجاد پست در وبلاگ خود کرده و ان را در فضاهای مختلف به انتشار بگذارید. بازاریابی محتوا زمانی موفق می شود که در آن بتوانید مخاطبین حال حاضر را راضی نگه دارید و در کنار آن بتوانید مخاطبین هدف را شناسایی کرده و آنها را جلب نمایید.

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا صرفاً ایجاد، انتشار و توزیع محتوای عالی است. این کار به این دلیل است که به طور مستقیم محصول یا خدمات را نمی فروشند و برای آشنایی بیشتر با محصولات تولید محتوا انجام می دهند.

آنتونی رابینز یکی از مهمترین شخصیت های برندینگ در دنیا می گوید: به خودی خود، محتوا هیچ خدمتی را ارتقا نمی دهد. Content Marketing بازاریابی ارگانیک است که انسان ها را به آگاهی می رساند. وی درباره بازاریابی محتوا و تولید محتوا می گوید: تولید و بازاریابی محتوا باید به مخاطبین و افراد ارزش دهد تا این افراد برند و کار شما به عنوان یک راه حل قابل اعتماد برای نیازها و خواسته هایشان انتخاب نمایند.

بازاریابی محتوا چیست؟
بازاریابی محتوا چیست؟

استراتژی محتوا مهمترین اصل بازاریابی محتوا

از طرف دیگر، استراتژی محتوا پایه ای است که بر روی آن بازاریابی محتوای موفق ساخته می شود. به عنوان یک نقشه به آن فکر کنید. اگر بازاریابی محتوا سفر به سمت موفقیت برند باشد، استراتژی محتوا برنامه ای است که آن را هدایت می کند. استراتژی محتوا نگاهی عمیق به نیازها و اهداف برند شما دارد. با استراتژی محتوا در بازاریابی محتوا دقیقاً میفهمید که به چه نوع محتوایی نیاز دارید، در کجا باید آن را تبلیغ کنید و چه برنامه ای را برای ایجاد و انتشار آن تعیین کنید. استراتژی محتوا تعیین معیارها برای اندازه گیری موفقیت در Content Marketing است همانطور که اهداف بازاریابی محتوای خود را دنبال می کنید، مهم است که از چگونگی عملکرد هر بخشی از مطالب منتشر شده آگاه باشید.

کلام Content Marketing خوب است، اما بدون استراتژی محتوا ، مثل است که بدون یک مقصد مشخص به سفری بروید. بدون وجود استراتژی صحیح، شما وقت و انرژی ارزشمندی را برای نوشتن مطالب صرف خواهید کرد که فقط اندکی ورودی و مشتری را به دست می آورید که آن هم مقطعی است. از طرف دیگر ، هنگامی که از استراتژی محتوا به عنوان پایه و اساس تلاشهای بازاریابی محتوا خود استفاده میکنید، نتایج شگفت انگیز خواهید دید. هر مطلبی که شما ایجاد می کنید ، یک قطعه پازل با کیفیت خوب است که به ساخت داستان و پیام برند شما کمک می کند. وجود استراتژی محتوا در تولید محتوای متنی ، گرافیکی و صوتی می تواند کسب و کار شما را به پیشرفت بسیاری برساند.

نکاتی درباره بازاریابی محتوا موفق

فراگیری نکات کلیدی بازاریابی محتوا می تواند شما را زودتر از بازه زمانی که برای خود تعریف کرده اید، به هدف برساند. نکته های کلیدی بازاریابی محتوا بیان شده در مطلب زیر را جدی بگیرید و از آن در هنگام تولید محتوا خود در قالب های مختلف استفاده کنید. نکات کلیدی بازاریابی محتوا به شرح زیر می باشد:

  • شناسایی مخاطبین هدف و پاسخ به این سوال که محتوا را برای چه کسانی تولید می کنید؟
  • محتوای تولید شده چه مزایایی را برای مخاطب به همراه دارد و جواب این سوال، محتوای تولیدی کدام مشکل از مخاطب را برطرف می سازد؟
  • تولید محتوا یونیک و تخصصی و پاسخ به این سوال، چه کارهایی را باید انجام داد تا محتوای مورد نظر منحصربه‌فرد خواهد شود؟ برای منحصر به فرد شدن محتوای خود می توانید به مطلب” ایده های ناب و شگفت انگیز برای تولید محتوا” مراجعه کنید. این مطلب ایده های بی نظیری برای تولید محتوا به شما می دهد. به یاد داشته باشید، ایده تولید محتوا از بازاریابی محتوا مهمتر است. ایده ها هستند که نوع تاثیرگذاری را مشخص می کنند.
  • انتخاب نوع قالب محتوا و جواب به این سوال،  محتوا در چه قالبی تولید شود تا تاثیرگذاری بیشتری را به همراه داشته باشد؟
  • انتشار محتوا در بین مخاطبی مختلف و جواب این سوال، محتوا در کجا نشر یابد که تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد؟
  • چگونه ایجاد و انتشار محتواها را برنامه‌ریزی و مدیریت می‌کنید؟چگونگی تولید محتوا و جواب این سوال، در تقویم محتوا چه مواردی باید ذکر شود؟

بازاریابی محتوا

استراتژی محتوا و تاثیر آن بر بازاریابی محتوا

به خوبی بر این امر واقفند که استراتژی محتوا مانند نقشه گنج است و کسب و کارهای اینترنتی و فیزیکی را زودتر به گنج مورد نظر می رساند. استراتژی محتوا یک امر کاملا ضروری است که بسیاری از کسب و کارها آن را جدی نمی گیرند. در ادامه مطلب مواردی را بیان می کنیم تا بتوانید یک استراتژی مناسب برای Content Marketing خود داشته باشید.

  • استراتژی محتوا باید با تغییر توامان شود.
  • مردم شروع به همکاری با شما می کنند.
  • شما شاهد رشد خود هستید.
  • در استراتژی محتوا انتظار نداشته باشید در ابتدای امر مانند مارک های دیگر با استفاده از Content Marketing برخیزید، اما در عوض می توانید با شناسایی نوع مخاطب خود بازدید و فروش خود را به طور متوسط بالا ببرید.
  • استراتژی و بازاریابی محتوا به تنهایی برای ایجاد یک برند قدرتمند کافی نیستند.

استراتژی در بازاریابی محتوا چگونه کار می کند؟

با استفاده از استراتژی صحیح، هرگز مطالب تصادفی را ایجاد نمی کنید که شما را به اهداف بازاریابی محتوا نزدیکتر نکند و شما را از هدف دور نه ندارد. استراتژی محتوا کمک می کند هدفمند قدم بردارید.

استراتژی محتوا به چرایی و سوالات ذهنی افراد می پردازد

هر مطلبی که منتشر می کنید باید در جهت یک هدف باشد. استراتژی محتوا به شما کمک می کند تا دقیقاً هدف خود را تعیین کنید. به طور مثال برای گسترش، معرفی و ایجاد اقتدار در صنعت و کارهای خود ،پست های وبلاگ می نویسید. یا برای آشنایی بیشتر مردم با نوع کاربری محصول ترند نویسی یا محصول نویسی را انجام می دهید. تمام قطعات محتوا در زمان مناسب ایجاد می شوند، در معرض دید مخاطبان هدف و مشتریان  قرار می گیرند و سپس برای موفقیت مور مقایسه و اندازه گیری افراد قرار می گیرند.

استراتژی محتوا افرادی که با بازاریابی محتوا بدست می آورید را تعیین می کند!

  • بخشی از استراتژی محتوا این است که دقیقاً مخاطبان شما را تشخیص دهند.
  • نقاط عمده درد آنها چیست؟
  • چرا آنها مطالب شما را می خوانند؟
  • چگونه محصول یا خدمات شما می تواند به آنها در بهبود زندگی خود کمک کند؟

نقش ایجاد پرسونای مخاطب در بازاریابی محتوا 

به این مثال توجه کنید تا موضوع بازاریابی و استراتژی محتوا را بهتر درک کنید. این مثال حتی می تواند شما را برای تولید محتوا در قالب های مختلف یاری دهد.

تصور کنید که نامه خاصی را برای یک شخص بخصوص می نویسید. این شخص می تواند مادر، پدر، خواهر، برادر، عشقتان، دوست، رفیق، همکار یا هرکس دیگری باشد.

بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا

اگر کلمات مورد استفاده شما زیبا نباشند، نامه شما فاقد احساس و کارایی خواهد بود. از طرف دیگر، نوشتن برای شخصی که شما عمیقاً می شناسید باعث می شود کلمات و پاراگرافهای شما زنده شده و بوی عشق را جاری سازد. همچنین، چون می دانید این شخص کیست، او را به خوبی میشناسید و بر این امر واقفید که چه چیزی را دوست دارد، بشنود. آنها را به بهترین نحو ارائه می دهید. این دقیقا همان پرسونای مخاطب است.

ایجاد personas محتوا یک امری ضروری و مهم در استراتژی و بازاریابی محتوا است. اطلاعات مربوط به مخاطبان خود را جمع آوری کرده و شخصیت های داستانی مخصوص به انها را ایجاد کنید.که می توانید هر بار که می نویسد محتوا بنویسید. در استراتژی و Content Marketing سفر خریدار را به خاطر بسپارید. مخاطبان شما هنگامی که مطالب شما را می خوانند، در آگاهی، توجه یا تصمیم گیری قرار می گیرند. باید بدانید دکمه های داغ آنها در هر یک از این مراحل چیست.

استراتژی محتوا در مورد تصمیم گیری مخاطبان

روش های مختلفی برای تاثیر بر تصمیم گیری مخاطبین وجود دارد. استراتژی محتوا در بازاریابی محتوا به شما کمک می کند تا بر تصمیمات مخاطبان تاثیرگذار باشید.

یکی از این روش ها انتشار پست ها به صورت آنلاین است. وبلاگ، اینفوگرافیک، کتابهای الکترونیکی  پادکست ها و رسانه های اجتماعی از جمله مواردی است که تولید کنندگان محتوا می توانند در آنها پست های خود را در معرض دید مخاطبین قرار دهند. علاوه بر این، می توانید محتوای طولانی یا کوتاه چاپ کنید

مثال:

  • آیا پست های وبلاگ شما توجه خوانندگان را به خود جلب می کند؟
  • آیا ایمیل های شما روی وب سایت شما کلیک می کنند؟
  • آیا مطالعات موردی شما چشم اندازها را به خریداران تبدیل می کند؟

کلام آخر،استراتژی به شما کمک می کند تا به این سوالات پاسخ دهید، زیرا هنگامی که روی استراتژی خود کار می کنید، برای تعیین موفقیت محتوا، معیارهایی ارائه می دهید. استراتژی و بازاریابی محتوا دو دوست هستند که به تنهایی کاربردی ندارد.